Ciencias de la información y la comunicación
Permanent URI for this collection
Trabajos académicos sobre acceso abierto, ciencia abierta, comunicación científica, gestión de datos de investigación y políticas de información, con énfasis en entornos universitarios y latinoamericanos.
Browse
Recent Submissions
“The Basis of Aaaalll of Our Program!” The Start-Up Chile Playbook as Metagenre
(IEEE, 2023) Sabaj-Meruane, Omar; Spinuzzi, Clay; Varas, German; Cabezas, Paula; Gerard, Valentin
Background: Following previous professional communication research into entrepreneurship, we examine key genres of a specific business accelerator, Start-Up Chile (SUP). Through a triangulated study of interviews, texts, and videos, we examine how the Playbook serves as a regulatory metagenre that represents the SUP experience to the participating firms. We find that aspects of the Playbook's representation are at odds with the other data, divergences that we argue emerge from a broader tension among SUP's stakeholders and goals. Literature review: We review the professional communication literature on entrepreneurship, literature on startups and accelerators, and on writing, activity, and genre research (WAGR). Specifically, we examine WAGR research on metagenres and professional identity formation. Research question: How does this successful international accelerator regularize the learning experience of its exceedingly diverse startups? Specifically, how does SUP regulate the startups' different experiences, reframing the experience of entrepreneurship and teaching these startups to form their professional identity as entrepreneurs? Research methodology: We structured this research as a qualitative case study of SUP. Data included documents, videos, interviews, and social media. We triangulated these data sources to identify points of convergence (in which different data sources supported the same assertions) and divergence (in which data sources contradicted each other). Results: SUP provides the Playbook and Newsletter as metagenres that regulate complex interactions among other genres and events, guiding firms into having roughly equivalent experiences as well as maintaining relationships among volunteers such as mentors. But the Playbook also reframes the experience of entrepreneurship so that it can fit into SUP's program: it reframes the cyclical entrepreneurship process as linear, and it reframes promises of future action as tracking of past actions.
Factores clave en la práctica de la Ciencia Abierta : Un análisis multivariado en el contexto universitario
(Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas - Filofía. Universidad de Buenos Aires UBO, 2025-06-09) Pizarro-Araya, Sebastian; García-Leal, Héctor
Este estudio analiza la percepción y práctica de la ciencia abierta en el contexto universitario, con el propósito de identificar los factores determinantes de su adopción. El estudio, de enfoque cuantitativo, utilizó como técnica de recolección de datos una encuesta aplicada a 106 profesionales que desarrollan labores de investigación en una universidad latinoamericana (Chile). Los datos fueron analizados mediante técnicas estadísticas descriptivas, pruebas de asociación y análisis multivariante (regresión logística binaria y algoritmo K-medias). Los resultados revelaron que la disposición para practicar la ciencia abierta está fuertemente influenciada por el conocimiento, el interés y el nivel educativo, y moderadamente por el rol del participante. Se identificaron tres segmentos de usuarios: indiferentes, potenciales y comprometidos. También, se halló que las mujeres e investigadores nóveles muestran mayor interés en aprender sobre el constructo, y que su práctica es predominante en el campo de las ciencias. Se concluye que para fomentar la práctica de la ciencia abierta es crucial establecer políticas institucionales específicas, desarrollar repositorios de datos e informes abiertos, proporcionar capacitación en planes de gestión de datos y difundir las ventajas de la ciencia abierta, lo que contribuirá al avance del conocimiento compartido y el progreso académico y social de la comunidad.